


Kołpaki montowane na śruby czy na pierścień?
Takie pytanie zadaje sobie wielu kierowców, choć pewnie nie wielu już używa kołpaków montowanych na śruby. Kołpaki na śruby mają już długą historię i prawdopodobnie dobiegła już ona końca.
Jakie były zalety kołpaków montowanych na sruby:
i to chyba tyle.
Jakie są wady kołpaków przykręcanych:
Ale to nie wszystko podstawową wadą takich kołpaków jest to, iż łatwiej odpadają. Ktoś mógłby zadać pytanie dlaczego?
Odpowiedź na to pytanie jest prosta, a mianowicie z czasem kiedy rozwój motoryzacji następował zmieniała się także konstrukcja samochodu. Większe osiągi sprawiły, iż trzeba było przeprojektować cały seystem hamulcowy i tradycyjne hamulce bębnowe zastopione zostały hamulcami tarczowymi.
Ktoś zapyta co za różnica? Ale różnica jest kolosalna i to nie tylko jeśli chodzi o sprawność hamulca tarczowego w stosunku do hamulca bębnowego. Hamulec tarczowy pracuje przy dużo większej temperaturze.
Niestety temperatura ta jest na tyle duża, iż ciepło tarcz przekazywane jest także na piastę i śróby mocujące koło.
Rozgrzane śróby, które stykają się bezpoeśrednio z kołpakiem rozgrzewają plastik, otwory się powiększają, a siła bezwładności jest na tyle duża, że takie kołpaki dużo łatwiej zgubić.
Z tego powodu praktycznie wszyscy producenci odeszli od produckji kołpaków montowanych na śruby na rzecz kołpaków montowanych na pierścień.